ADD?

När jag fick en akut nybesöks-tid hos vuxenpsykiatrin så hade jag redan en tid bokad 2 veckor senare för att göra en utredning för huruvida jag har ADD eller annat.
Jag fick prata med överläkaren som ställde några frågor och efter 40 minuter konstaterade att jag troligtvis har Borderline (Emotionell personlighetsstörning).
Varken jag eller mina anhöriga eller mina vänner håller med om den diagnosen.
Av nedanstående har jag nr. 3 (vilket är vanligt även för en person med ADD/ADHD) och nr. 5 har endast skett en gång, alltså inte upprepat.
 

De diagnostiska kriterierna för borderline-personlighetsstörning enligt DSM-IV lyder som följer: ett genomgående mönster av påtaglig impulsivitet och instabilitet med avseende på mellanmänskliga relationer, självbild och affekter. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fem av följande uttryck:

  1. gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer
  2. uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering
  3. uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla
  4. visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).
  5. uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadandehandlingar
  6. är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)
  7. känner en kronisk tomhetskänsla
  8. uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)
  9. har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.

Källa: Wikipedia
 
Sen stämmer också detta, vilket också är vanligt för personer med ADD/ADHD:
 
Det främsta problemet för personer som lider av borderline är deras emotionella instabilitet och svårigheten att reglera sina känslor. Detta kan i sin tur leda till relationsproblem och svårigheter att behålla en stabil självkänsla. En person med borderline känner alla känslor mycket starkare än någon utan diagnos. Man brukar säga att det är som att leva "utan hud" och syftar då till känsligheten som uppstår. Känslorna hos någon med borderline växlar väldigt snabbt men är väldigt intensiva. Det är vanligt att man med borderline-personlighetsstörning har svårt att finna ett normalt mellanläge för känslorna och ofta och snabbt pendlar mellan ångest, desperation, depression och glädje.
 

Källa: Wikipedia
 
 
Däremot stämmer allt jag läst om ADD in på mig till 99,5 procent.
Problemet är att de inte vill göra en utredning nu för det ska man tydligen inte göra när man mår så här utan när man är stabil och sitt vanliga ja.
Jag sa dock till psykoterapeuten igår att jag vet ju hur jag varit under hela mitt liv och innan jag fick mitt sammanbrott. Självklart svarar jag ju inte på frågorna efter hur det varit de 3 senaste månaderna.
Dessutom, för att jag ska få rätt hjälp och förutsättningar kan det ju vara bra även för dom att veta om jag har ADD, Borderline eller annat!
Hon sa i alla fall att vi kanske kan göra ett försök. Får helt enkelt vänta och se...